BREAKDOWNS!!
Gode råd til rejsen.....
Nogle år med disse håndlavede biler giver en hvis erfaring i, hvad der for eksempel kan gå galt. Også erfaring i hvordan fejlen rettes, så det måske kunne forhindres i at gå galt igen.
Endvidere er der flere ændringer af det originale, som jeg har fundet nyttige hen ad vejen. Det gælder jo om at kunne starte og køre med bilen uden at gå i stå igen.
I det følgende vil jeg specielt berette om min +4 fra 1965, som har haft flere sygdomme jeg kunne have undgået, hvis jeg havde vidst bedre. Andre i klubben har måske meget bedre indsigt i flere af tilfældene, men de har så ikke fortalt mig om det. Netop derfor vil jeg skrive lidt om det nu. Køling. Fra starten har jeg selv under renoveringen monteret både ekspansionsbeholder og varmeapparat. Der er ofte rapporteret om Morgans køleproblemer, så jeg valgte at forebygge. Det gav tilsammen næsten 2 liter ekstra væske – og derved bedre køling. Termometeret stod alligevel altid efter ca. 5 km´s kørsel konstant helt oppe midt på H. Sådan kørte jeg et par år med en usikker fornemmelse af, om den nu snart kogte. Indtil en garvet ekspert (Paul Andersen) fortalte, at jeg havde vendt propellen forkert. Det er hvad der kan ske, når amatører sætter biler sammen. Hjem og vende propel – og den viste fortsat H hele tiden, men i underkanten af H. – så fik jeg målt med et af de nymodens termometre som registrerer varmestrålingen. Det viste 86 grader. I virkeligheden var det altså instrumentet, som viste for meget. Dette har jeg nu ordnet ved at indskyde en modstand mellem stel og instrument, så det viser N ved normal arbejdstemperatur på 86 grader. Størrelsen af modstanden eksperimenterede jeg mig frem til, ca. 110 ohm.
Strøm
Fra starten kørte jeg med en renoveret original dynamo. Den kunne lige knapt klare kørelyset, så jeg sparede og kørte med positionslys eller ingen lys – og fandt mig i vrøvlet fra de modkørende. Det gik imidlertid helt galt i England forrige år: dynamoen ”stod af” og fungerede slet ikke. Vi kørte om natten i venstre side og jeg måtte slukke lyset hele tiden for at have strøm til motoren – og familien var med og jamrede højlydt. Heldigvis var vi på vej til Mog, hvor der jo er fyldt med hjælpsomme morganister, og en bytte-dynamo blev skaffet på et døgn. Da jeg kom hjem, forhørte jeg mig lidt rundt omkring, bl. a. i Triumph-klubben . Her fortalte man mig, at det skam er ganske normalt at den dynamo står af, når den sidder sådan på den motor– én berettede, at han nu var på den tredje (!), og den forrige holdt kun ca. 500 km. Forklaringen er, at den ikke tåler varme – og så er den anbragt lige foran udstødningsmanifolden i højre side, that´s british. Den historie fik mig til at få en autoelektriker til at montere en moderne generator som tåler mere varme og giver en masse strøm (Morris Mascot-type med indbygget lade-relæ). Det hele gav jeg 1200 kr. for. Han anbefalede mig desuden at montere et voltmeter, og selv om jeg ikke er meget for sådan noget gejl, har jeg gjort det. Nu er det en dejlig tryg fornemmelse at se viseren stå på 13,9 volt. Som betyder at der er masser af strøm, selvom jeg har kørelys på hele tiden. Den originale dynamo ligger nu på hylden og er - original.
Starter
Når +4eren ikke havde været startet en uges tid, skulle jeg køre meget længe og mange gange med startmotoren, før den startede – irriterende når vejret var godt, og nu skulle det være. Sådan 2 SU-ere burde sikre problemfri start altid, fik jeg fortalt. Den startmotor kunne næsten tømme batteriet, før der skete noget. Så skiftede jeg startmotoren til en mere moderne model med mindre strømforbrug. Nu brugte den ikke så meget, selvom den også skulle køre længe, før motoren startede.
Det viste sig, at chokeren ikke kunne trækkes langt nok ud. Det var et justeringsproblem, som let kunne ordnes. Men så fulgte SU-erne ikke helt med tilbage, når chokeren blev trykket ind igen. Fjederen har jeg erstattet med en anden mere end dobbelt så lang fjeder, lidt i retning af systemet på f.eks. MGA med samme kaburering, på billedet man ser hvordan. Det hjalp – nu starter den i første eller andet hug selv efter flere ugers stilstand, og alt går på plads når chokeren trykkes ind igen.. Gik i stå på motorvejen. Endda på et sted, hvor der var en indfletning i Københavns-området. Med anhænger og fruen og to drenge, som lige havde været med til dynamostop i England. Jammer igen. Lys og startmotor fungerer fint. Ingen gnist på tændrør. Kan enten være deffekt tændspole eller kondensator; den sidste sidder på siden af strømfordeleren eller lige under dækslet.
Jeg blev af Falck trukket hen til daværende formand Anders, som både havde reservetændspole og kondensator liggende på lager. Motoren startede straks efter skift af kondensatoren.
Siden har jeg udvidet det medbragte reparationssæt med en reserve-kondensator, reservetændspole og et 30 kroners voltmeter. Hele mit ”standard”-sæt ses på billedet.
Det er, hvad jeg normalt medbringer, bare jeg skal over bygrænsen. På længere ture medbringer jeg endvidere et træktov. Det har været rart at have et par gange. For kører du Morgan må du kende Loven om den ikke eksisterende umulighed: Hvis det kan ske, vil det ske - kan det ikke, sker det måske alligevel.
Den moderne generator monteret. Der ses en asbest-klædt plade som varmeskjold og manifoldens foreste rør er også skærmet med asbest. | En meget effektiv startmotor | En kraftigere og især længere fjeder sikrer at chokeren kan komme ind igen efter start. | ||
Forslag til værktøj og reservedele som medbringes i en Morgan. Ventilator-remmen er til +8. I +4-eren den tommeltyk og knækker ikke så pludseligt. Benzinpumpen af mærket Facet fås i mange autoudstyrsforretninger. Den er uhyre effektiv – kan sagtens også bruges i +8-eren. Jeg har selv kørt med den uden problemer på min 4,6 l motor. Kondensatoren ses med den lille orange ledning lige under pumpen. Med denne samling er der gode chancer for at køre videre efter breakdown. Hvis man ikke selv tør pille når problemet er der ude på vejen, er der altid en eller flere som stopper for at hjælpe. |
Du skal bare stå og se hjælpeløs ud ved siden af din Morgan med motorhjælmen oppe. Og når du både har stumper og værktøj med ser det hele ikke så sort ud.
/Søren Moesmann